PETALING JAYA – Penggunaan gabungan teknologi canggih serta penguatkuasaan undang‑undang yang tegas dijangka menjadi kunci utama dalam memerangi isu penyamaran nombor plat kenderaan di bawah sistem kutipan tol tanpa palang (Multi‑Lane Free Flow – MLFF). Prof. Mya Dr. Law Teik Hua, pakar Keselamatan Jalan Raya Universiti Putra Malaysia (UPM), menegaskan bahawa pengalaman negara‑negara seperti Australia, Singapura dan New Zealand yang telah lama mengoperasikan sistem serupa menunjukkan bahawa pemalsuan nombor plat kenderaan merupakan cabaran utama bagi keberkesanan sistem MLFF.
Teknologi dan Penguatkuasaan yang Digabungkan
Teknologi yang paling penting ialah kamera pengenalan plat automatik (ANAN) yang boleh membaca nombor plat dalam masa sebenar. Dengan sistem pangkalan data yang diselaraskan, maklumat plat yang sah akan dipadankan secara automatik dengan data pemilik kenderaan. Sekiranya plat tidak dapat dikesan atau mengandungi unsur penipuan, sistem akan mengaktifkan amaran kepada pengendali jalan raya untuk tindakan selanjutnya.
Penguatkuasaan akan diperkukuhkan dengan pemberian denda berat, serta prosedur pendakwaan yang lebih ketat. Sistem penegakan yang bersepadu ini turut melibatkan penguatkuasaan fizikal di titik-titik tol yang dipantau secara berterusan, memastikan penjenamaan kenderaan dapat dipantau dengan tepat dan mengurangkan peluang penyamaran.
Selain itu, sistem MLFF akan mengintegrasikan teknologi penyimpanan data yang terurus, membolehkan pihak berkuasa mengesan dan memproses kes-kes penyamaran dengan lebih cepat. Keupayaan ini diharapkan akan mengurangkan kebocoran data dan meningkatkan kecekapan pengurusan trafik serta keselamatan jalan raya.
Menurut Prof. Mya, kerjasama antara agensi penguatkuasaan, penyedia teknologi dan pihak pemilik kenderaan adalah kritikal untuk memastikan keberkesanan sistem ini. Dengan penyeliaan yang ketat dan pemantauan berterusan, sistem MLFF dapat mengurangkan kadar penyamaran plat, mempermudah proses penagihan tol, dan meningkatkan keselamatan semua pengguna jalan.


